Chybí skladové prostory?

, 20 června 2018, 14:45

Ti, kdo hledají skladové prostory, si často stěžují na jejich nedostatek. Počet nových logistických nemovitostí však v posledních letech podle Spolkového statistického úřadu trvale rostl. 

Proč tedy existuje tento nesoulad mezi „větším počtem logistických nemovitostí“ a „menším počtem dostupných skladových prostor“? A proč nejsou dostupné skladové prostory optimálně využívány? Gunnar Gburek (TimoCom Company Spokesman) zná odpovědi a nabízí nápady, jak může obchod s volnými skladovými plochami pro všechny zúčastněné fungovat lépe.

1. Nerozpoznané výhody krátkodobých pronájmů skladů

Krátkodobé skladové kapacity mohou zvýšit konkurenceschopnost a snížit nákladyJak poskytovatelé logistických služeb, tak i jejich zákazníci potřebují – stejně jako dříve – dlouhodobé pronájmy skladů, aby měli pod kontrolou fixní náklady a mohli podle toho plánovat. Zákazníci však mají zájem i o krátkodobé kapacity. Výkyvy na trhu a s tím spojené výrobní špičky, které lze jen špatně plánovat, si totiž žádají vyšší flexibilitu. Může se tak například stát, že zákazník potřebuje přece jen menší množství zboží, než plánoval, nebo je nutno dodat zboží na jiné místo a v jinou dobu. Dobrým řešením je v tomto případě krátkodobý pronájem skladu, avšak pro mnoho provozovatelů skladů je to očividně příliš složité. Krátkodobost je často spojena s vysokými náklady na přestavbu, která se pak finančně nevyplatí, protože například perfektně neodpovídá velikost regálů. Při krátkodobém pronájmu ale většinou vůbec nejde o to, aby dostupná regálová místa byla optimálně využita. Pro nájem v trvání několika týdnů lze případně skladovat i mimo regály. Trh krátkodobých pronájmů skladových míst je atraktivní zejména proto, že zde lze, podobně jako u dokládky v dopravě, dosáhnout vyšších marží. Poskytovatelé logistických služeb navíc mohou prostřednictvím burzy skladových prostor navázat nové kontakty a rozšířit tak vlastní obchodní pole působnosti.

2. Decentralizované sklady se nezohledňují

Výrobní a obchodní firmy většinou upřednostňují distribuci svého zboží z velkého centrálního skladu, což snižuje jejich náklady na administrativu. Zejména během výrobních špiček tak ztrácí svou akceschopnost a čas. Decentralizované sklady mají ještě další možnosti. S pomocí burzy skladových prostor lze skladované zboží, jako například čokoládové Mikuláše, uložit přímo v regionu, ve kterém se bude distribuovat. Lze tak ušetřit delší přepravy, které jsou v době nedostatku skladů drahé a hůře dostupné. Na začátku sezóny mohou firmy navíc reagovat mnohem rychleji a flexibilněji, neboť zboží je uskladněno již v blízkosti distribučních center.

3. Meziskladování je téměř neznámé

Dopravci často zůstanou se svým zbožím stát a vůbec je nenapadne, že mohou náklad uložit ve skladových prostorách pronajatých na krátkou dobu. Čekají tak mnoho hodin nebo dokonce dní, než se například znovu otevře příjem zboží. Během této doby utíká drahocenný čas, ve kterém nevydělávají peníze nebo ohrožují svou následující zakázku. Přitom lze tuto okolnost obrátit ve výhodu – díky burze skladových prostor. S její pomocí lze nalézt vhodné možnosti skladování u logistické firmy přímo v místě, kde je možné zboží krátkodobě uložit. V ideálním případě dokonce firma sama v nejbližším termínu dodá zboží zákazníkovi, takže lze ihned vyjet na další trasu. V době nedostatku řidičů je koneckonců velmi neekonomické nějakého řidiče prostě „odstavit“ na dobu neurčitou.

4. Interní tok informací není plynulý

Pokud nelze v rámci firmy v krátké době předat informaci o volných skladových kapacitách, pak tyto skladové kapacity ani nelze využít. U velkých logistických firem nebo svazů by se tyto problémy daly vyřešit uzavřenou skupinou uživatelů. V této skupině jsou pak volné kapacity ihned vidět a partneři si mohou vzájemně nabízet skladové kapacity či funkce, které mají k dispozici. To zvyšuje konkurenceschopnost a snižuje náklady. Pokud se celý proces ještě zautomatizuje příslušným rozhraním mezi správou skladu a burzou skladových prostor, lze získat přehled o volných kapacitách v rámci celé Evropy jedním kliknutím. Zaměstnanci v oddělení odbytu tak vidí online, kde je kolik prostor k dispozici a ty pak mohou rychle a jednoduše prodávat.

Vize do budoucnosti: volné plochy na digitální mapě

Do budoucna si lze představit, že by bylo možno vytvořit určitý typ mapy, na které je kdykoliv v reálném čase vidět, kde jsou ještě aktuálně volné plochy. Aby v budoucnu byl obchod s logistickými nemovitostmi efektivnější, musí být informace o množství, době a kvalitě skladových kapacit (např. suchý nebo chladicí sklad, sklad bez regálů, automatizovaný nebo s vysokozdvižnými vozíky) vždy aktuální. Jen tak budou mít zadavatelé jasný přehled o všech dostupných kapacitách a budou moci stejně jako u burzy nákladů filtrovat přesně podle míst, která skutečně potřebují.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!