Společnost Volvo Trucks vylepšuje svůj systém Podpory bdělosti řidiče o kameru pro sledování očí s cílem ještě lépe podpořit řidiče nákladních vozidel a zvýšit tak bezpečnost silničního provozu.
Dlouhé hodiny na silnici vyžadují od řidičů nákladních vozidel neustálou pozornost. Společnost Volvo nyní vylepšuje systém Podpory bdělosti řidiče, aby zlepšila jeho schopnost detekovat a upozorňovat řidiče, kteří vykazují známky nepozornosti nebo ospalosti. Cílem tohoto pokročilejšího systému je poskytovat řidičům lepší podporu a přispívat ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Vylepšený systém podpory pozornosti řidiče využívá dvě kamery k rozpoznání známek ospalosti nebo nepozorné jízdy. Nová kamera pro sledování očí, která je umístěna na horní straně bočního displeje v nákladním vozidle, detekuje známky rozptýlení a upozorňuje řidiče vyskakovací zprávou a varovným zvukem. Přední kamera, která je součástí stávajícího systému Podpory bdělosti řidiče, monitoruje chování řidiče a polohu nákladního vozidla vzhledem k jízdnímu pruhu a krajnici. Díky tomu rozpozná typické charakteristiky ospalého nebo rozptýleného řidiče.
„Po několika hodinách řízení může být obtížné zůstat za volantem bdělý a soustředěný. Náš vylepšený systém podpory bdělosti řidiče je ještě lepší v rozpoznávání a upozorňování řidiče, který vykazuje známky ospalosti nebo nepozornosti. Naším cílem je podporovat řidiče a pomáhat chránit jak je samotné, tak i ostatní účastníky silničního provozu,“ říká Anna Wrige Berling, ředitelka pro bezpečnost provozu a produktů ve společnosti Volvo Trucks. „Neustále vyvíjíme a zavádíme další bezpečnostní systémy. Ve společnosti Volvo Trucks je naší dlouhodobou vizí nulová nehodovost a bezpečnost je středobodem všeho, co děláme.“
Inovovaný systém Podpory bdělosti řidiče již splňuje aktualizované bezpečnostní předpisy EU, nařízení o obecné bezpečnosti (GSR2) – včetně druhého kroku, který vstoupí v platnost v červenci 2026 a který vyžaduje, aby všechna nákladní vozidla v EU byla vybavena pokročilými systémy varování před rozptýlením řidiče (ADDW). Nová kamera Volvo pro sledování očí je aktivní při rychlostech nad 18 km/h.
Modernizovaný systém Podpory bdělosti řidiče bude standardní výbavou pro těžké nákladní vozidla Volvo (Volvo FH a FM) i středně těžká nákladní vozidla (Volvo FL a FE) v EU a na některých trzích mimo EU, například v Norsku, Švýcarsku a Velké Británii. Kromě toho bude k dispozici na objednávku i pro další trhy. Nový systém se začne vyrábět v listopadu 2025. Mimo EU bude Volvo i nadále nabízet současný systém Podpory bdělosti řidiče s přední kamerou.
Bezpečnost je pro Volvo Trucks klíčovou hodnotou a nejprodávanější modely společnosti, Volvo FH a Volvo FM, získaly v prvním testu bezpečnosti těžkých nákladních vozidel Euro NCAP v roce 2024 nejvyšší hodnocení pěti hvězdiček.
Toto je vylepšený systém Podppory bdělosti řidiče od Volvo:
- Systém je založen na dvou kamerách. Kamera pro sledování očí detekuje známky rozptýlení na základě toho, kam se řidič dívá. Přední kamera se používá ke sledování vodorovného dopravního značení a jeho porovnání s pohyby řízení řidiče.
- Pokud jsou zjištěny známky rozptýlení nebo ospalosti, řidič je upozorněn vyskakovací zprávou a varovným zvukovým signálem.
- Pokud nepozorná jízda pokračuje, zobrazí se nová vyskakovací zpráva spolu se zesíleným akustickým varováním. • Systém se automaticky zapne po zapnutí zapalování.
- Systém Podpory bdělosti řidiče lze deaktivovat pomocí tlačítka (DAS – zákonný požadavek GSR).
Komentáře