Dakar hned od začátku ukazuje, že letošní 44. ročník rozhodně nebude procházka růžovou zahradou. Zatímco hybridní speciál v 1B etapě zbrzdila prasklá trubka k intercooleru, druhý severočeský renault byl po čtvrthodinové penalizaci odsunut z top ten a otevíral druhou desítku. Oba speciály od MKR Technology ale hodlají bojovat dál se všemi nástrahami.
Letošní Dakar odstartoval naplno. Po sobotní rozřazovací sprinterské etapě přišla v neděli skutečná první závodní prověrka. A zatopit měla především navigátorům. Měřená speciála měla na více než pětisetkilometrové smyčce z bivaku v Ha’il měřenou část o délce 334 kilometrů. S množstvím písku a dun, velkými sjezdy a obtížnou navigací to byl skutečný Dakar. Oba kamiony musely na trati se spoustou kamenů měnit proražené pneumatiky, ale až do přestávky v polovině závodu šlo všechno velmi dobře.
„Asi deset kilometrů po pauze musela Gertova posádka řešit prasklinu v hliníkovém potrubí mezi turbem a mezichladičem. Motor tak ztratil výkon a kluci museli situaci přizpůsobit jízdu, takže celková ztráta narostla. Na začátek je to samozřejmě velmi nepříjemné, ale přes noc dáme vše dohromady a boj bude pokračovat,“ sdělil Mario Kress, hlavní konstruktér obou závodních renaultů holandského týmu Riwald Dakar, který se s posádkou shodnul na faktu, že v tomto momentě je zachránil právě hybridní systém.
„Bez něj by se s tímto poškozením přes všechen ten písek do cíle nedostali. Systém tak dvakrát prokázal svou užitečnost, protože kromě extra výkonu v závodní rychlosti to byl nyní jakýsi systém nouzového chodu, který nám pomohl v situaci, kdy se vznětový motor potýkal s problémy,“ vysvětlil Mario Kress, že posádka měla štěstí v neštěstí.
Posádka Gerta Huzinka i po předchozí proražené pneumatice byla klasifikována devětadvacátá se ztrátou čtyř hodin. To kolega Pascal de Baar cílem projel na konci elitní desítky, ale čtvrthodinová penalizace za nenalezení waypointu ho odsunula na jedenáctou příčku.
Etapě opět kralovaly ruské kamazy v pořadí Sotnikov, Nikolajev, Šibalov a Karginov. Mezi ně se na třetí pozici sice vtěsnal Čech Aleš Loprais, ale i jeho penalizace odsunula až za kvartet Rusů. Lídrem soutěže kamionů je tedy vítězný Sotnikov.
V pondělí na posádky měla čekat maratonská část z Ha’il do Al Artawiyah, ale cílový bivak nezvládá aktuální silné deště, takže se týmy a posádky přesunou rovnou do následujícího bivaku v Al Quaisumah. V pondělí tak po 230 kilometrech přijde na řadu rychlostní zkouška na 338 měřených kilometrů a pak přejezd do Al Quaisumah.
Výsledky – 1B etapa – Ha’il – Ha’il (333 km):
- Sotnikov (RUS) Kamaz 4:06:22
- Nikolaev (RUS) Kamaz +0:31
- Shibalov (RUS) Kamaz +18:56
- Karginov (RUS) Kamaz +19:12
- Loprais (CZE) Praga +24:58
11. de Baar (NLD) Renault +0:59:07
29. Huzink (NLD) Renault +4:02:33
Celkově:
- Sotnikov (RUS) Kamaz 4:06:22
- Nikolaev (RUS) Kamaz +0:31
- Shibalov (RUS) Kamaz +18:56
- Karginov (RUS) Kamaz +19:12
- Loprais (CZE) Praga +24:58
11. de Baar (NLD) Renault +59:07
29. Huzink (NLD) Renault +4:02:33
Komentáře